Giften zijn voor donateurs aftrekbaar van de belasting!
ANBI
Gegevens Vincentiusvereniging Valkenburg met betrekking tot ANBI:
Naam: Vincentiusvereniging Valkenburg
RSIN of fiscaal nummer: 8207 25 778
Secretariaat: Broekhem 100, 6301 HL Valkenburg
E-mail: vincentiusverenigingvalkenburg@gmail.com
Website: www.vincentiusvalkenburgaandegeul.nl
Nummer Kamer van Koophandel: 14115514
Bestuurssamenstelling:
Rob Monissen, voorzitter
Ton Smeets, secretaris
Paul Brouwers, penningmeester
Beloningsbeleid:
De Vincentiusvereniging is een vrijwilligersorganisatie. Ook bestuursleden werken geheel vrijwillig. Er is geen beloningsbeleid voor zowel bestuursleden als vrijwilligers. Enkel onkosten kunnen gedeclareerd worden als deze tevoren door het bestuur zijn goedgekeurd.
Inkomsten:
De inkomsten bestaan enkel uit een jaarlijkse Gemeentelijke subsidie, vrijwillige donaties en giften van inwoners uit de lokale Gemeenschap Valkenburg aan de Geul.
Het beheer van het vermogen:
Het vermogen van de vereniging wordt beheerd door de penningmeester en is ondergebracht op een rekening bij een lokale Rabobank (IBAN NL59 RABO.0130.5651.64). Er is geen kasgeld aanwezig. De ingezamelde gelden worden, na goedkeuring van aanvragen voor hulp door het bestuur, besteed aan aanschaf van goederen en financiële hulp voor inwoners van de Gemeente Valkenburg aan de Geul, passend in de doelgroep, die behoefte hebben aan ondersteuning.
Het beleid:
De Vincentiusvereniging is een lokaal georganiseerde vrijwilligersorganisatie die met behulp van armoedebestrijding en persoonlijke hulpverlening een structurele bijdrage wil leveren aan goed leven voor zwakkeren en kwetsbaren in de samenleving, die onvoldoende geholpen kunnen worden door instanties zoals overheid en maatschappelijke organisaties.
Via diverse organisaties en natuurlijke personen krijgen wij hulpverzoeken binnen. Deze verzoeken worden door het bestuur besproken en indien nodig worden aanvragers voor hulp thuis bezocht om de hulpvraag duidelijk in beeld te krijgen. Daarna beslist het bestuur, bestelt het bestuur de aangevraagde goederen of verricht een benodigde betaling. Ingeval van hulpaanvragen afkomstig van natuurlijke personen wordt altijd geadviseerd contact op te nemen met een professionele hulpinstantie. Dit geldt met name ingeval van immateriële problemen.
Het jaar 2023 ligt alweer achter ons en met deze terugblik kijken we graag terug op een jaar waarin we weer veel mensen hebben kunnen helpen.
Allereerst natuurlijk dank aan al die mensen en/of organisaties die ons afgelopen jaar weer financieel hebben gesteund, hetzij doormiddel van giften, hetzij door het doneren van cadeaukaarten en steunpakketjes. Zonder deze hulp kunnen wij immers niet bestaan. Zo hebben we afgelopen jaar maar liefst € 3150,00 aan cadeaukaarten ontvangen van diverse organisaties, nogmaals dank hiervoor.
Wat hebben we gedaan met donaties en cadeaukaarten/steunpakketjes? Op de eerste plaats hebben we natuurlijk de aanvragen voor hulp die binnenkomen via telefoon, mail, website en/of organisaties waar we mee samenwerken actief opgepakt. Daar waar dit noodzakelijk bleek te zijn is hebben wij mensen geholpen. Het betreft een breed aanbod aan hulp variërend van bruin en/of witgoed, maar ook daar waar het nodig was financiële donaties. Denk hierbij aan geld voor boodschappen of financiële hulp bij huisvesting of verwarming.
Daarnaast hebben we gezinnen met kinderen kunnen voorzien van schoolspullenpassen om zo schoolspullen aan te kunnen schaffen. Ook hebben we bonnen uitgegeven voor voedsel of andere eerste levensbehoeften.
In de maand december hebben we weer onze gebruikelijke kerst actie gehouden d.w.z. het uitdelen van kerst/voedselpakketten en opkikker pakketten. De opkikkerpakketten zijn bestemd voor mensen/families die door omstandigheden een moeilijk jaar achter de rug hebben. Wij proberen d.m.v. een opkikkerpakket hun een steuntje in de rug te bieden.
Of hulp wordt geboden is afhankelijk van de hulpvraag en of de hulpvraag past binnen het kader van het beleid van de vereniging. Geen hulpvraag is ons vreemd. Iedere situatie is anders en standaardformulieren bestaan bij ons niet. We luisteren, inventariseren, overleggen en beslissen, meestal binnen 24 uur. Hulpaanvragen worden altijd met de grootste zorgvuldigheid en discretie behandeld.